De blaadjesdief

 

 

We hebben de afgelopen weken gewerkt rond het boek: ”de blaadjesdief”. Een eekhoorn dacht dat de blaadjes van zijn boom gestolen waren en hij ging raad vragen aan zijn vriend vogel. Die probeerde eekhoorn te overtuigen dat er niemand uit het bos zijn blaadjes steelt. Na een lange zoektocht en een paar stressvolle dagen voor eekhoorn laat vogel hem zien wie de enige echte blaadjesdief is. 

 




Je kan dit verhaal nog eens bekijken via volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=EZKFv-Wh6dI&t=3s

In onze klas hebben we allerlei leuke dingen gedaan rond dit boek en het thema herfst. Zo werd onze poppenkamer en echt herfstbos met allerlei herfstvruchten, gekleurde blaadjes en dieren uit ons boek zoals een eekhoorn, muis, vogel. We leerden met een pincet werken (dit is niet gemakkelijk hoor), een matrix rond herfstkleuren en blaadjes, stapelkaarten, een telspel, een lotto rond de herfst met behulp van ons draairad, we kleurden een eekhoorn volgens een kleurcode en we versierden ons eigen herfstblad door gewoon te stempelen met verf en een tweede herfstblad mochten we experimenteren met water en zijde papier.

We hebben ook een leuk liedje geleerd van de blaadjesdief, luisteren jullie nog graag even mee:
https://www.youtube.com/watch?v=kk8YuMsHW3Q

Krullenbol

Ook dit jaar werken we weer met krullenbol. Krullenbol is een methode voorbereidend schrijven en bestaat uit 3 leeftijdsgroepen. Schrijven is een complexe bezigheid. Een kind moet heel wat vaardigheden beheersen om tot schrijven te kunnen komen. De vaardigheden die de kinderen nodig hebben om tot schrijven te komen zijn zorgvuldig uitgewerkt in deze activiteiten. Krullenbol is plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden trainen, handvaardigheden stimuleren, ruimtelijke begrippen leren hanteren.

 

 

 

 

 

We starten krullenbol altijd met een beweegkaart, deze beweegkaart stimuleert het grootmotorisch bewegen, omdat een goede ontwikkeling van de grote motoriek belangrijk is bij het voorbereidend schrijven.

 

 

 

 

Dit thema hebben we de muis en de herfstboom gedaan. We vertrekken steeds vanuit onze beweegkaart. Het grootmotorisch bewegen doen we in de klas, of buiten. Nadien werken we verder op groot papier. Kijk maar even mee naar de foto’s.

Oudergroepen

Op maandag 21 oktober waren onze ouders van harte welkom in onze klas om mee te komen spelen tijdens het vrij spel. Dit was zowel voor de ouders als voor de kinderen heel leuk. Er zijn ouders die meegespeeld hebben in de poppenkamer, op de automat, in de zandbak, ouders die een spelletje mee gespeeld hebben of die zelf mee een strijkparel gemaakt hebben. Dit gaan we zeker nog een keertje doen.

Zorgen voor onze konijnen

 

 

De week voor de vakantie was onze klas verantwoordelijk voor de zorg van onze konijntjes. Onze kleuters mochten dan iets lekkers (voor de konijnen) meenemen van thuis. Ze mochten dan zelf in het konijnenhok om de konijntjes eten te geven en dan was er ook tijd om ze eens te aaien. Alvast bedankt voor het heerlijke feestmaal dat onze konijntjes gehad hebben dankzij jullie restjes van fruit en groenten. Brownie en Oreo hebben hun buikjes goed rond gegeten.

Beloning

Vlak voor de herfstvakantie was onze glunderkaart vol. Met de klas hadden we als beloning gekozen om naar de kleine speeltuin in het Rivierenhof te gaan en zo geschiedde. Op donderdag 24 oktober zijn we dan met heel de klas naar de speeltuin gegaan. Na de vakantie beginnen we terug met een lege kaart en kiezen we samen een nieuwe beloning voor als onze kaart terug vol is. De kinderen hebben alvast genoten van de extra zonnestralen op hun snoet!

Jarigen

In de maand oktober hadden we 2 jarigen; Mohamed daif en Selim. Dit jaar mogen de kleuters helemaal zelf bepalen hoe ze hun verjaardag willen vieren in de klas. De dag voor hun verjaardag kiezen ze hun eigen verjaardagskalender uit. Ze krijgen allemaal een kroon en een cadeautje van mezelf en juf Kristel. Daarna mogen ze zelf nog 5 dingen kiezen die ze willen doen op hun verjaardag in de klas. Zo leren de kleuters zelf keuzes maken en is geen enkele verjaardag dezelfde in onze klas. Kijk alvast mee naar de keuzes die Mohamed daif en Selim gemaakt hebben.